Create your own banner at mybannermaker.com!

SEKAPUR SIREH

Selamat datang ke Blog Panitia Bahasa Arab SMKBd.
Blog ini dibangunkan dan dikendalikan oleh Ustaz Haji Nasir Mohamad sejak 2008...
Anda boleh memuat turun bahan-bahan P d P c bahasa Arab seperti SP,HSP,RPT bahasa Arab, soalan-soalan, nota dsb.
Diharapkan semoga blog ini sedikit sebanyak dapat membantu para pencinta bahasa Arab
dalam bidang pendidikan bahasa Arab samada secara formal atau tidak formal.
Create your own banner at mybannermaker.com!

Tuesday, December 22, 2009

Format Baru Soalan BA PMR 2010

Tahun 2010 adalah tahun perubahan format baru soalan BA PMR. Berbeza dengan format tahun-tahun yang lalu, soalan BA PMR tahun 2010 akan datang sepenuhnya dalam versi Bahasa Arab. Kemungkinan bentuk soalan yang akan disoal hampir sama dengan bentuk lama( 2004 - 2009 ), cuma akan disoal dalam bahasa Arab sepenuhnya. Diantaranya soalan kefahaman ( الفهم والاستيعاب ), soalan seerti ( sinonim ) & berlawan ( antonim ), soalan isi tempat kosong, buat ayat @ karangan ( insya' ), soalan berkaitan nahu sorf, soalan berkaitan bait syair/kata-kata hikmah/potongan ayat al quran...itu semua andaian saya...diharapkan begitulah nanti bentuk soalannya...pendek kata calon BA PMR 2010 mesti menguasai silibus yang diajar dengan baik dan sempurna. Seperkara lagi calon mesti rajin menghafal dan mengingati item-item penting dalam silibus diantaraya tasrif fi'il ( madhi, mudhori' dan amar ).
Namun begitu janganlah takut dengan format baru nanti kerana keseluruhan soalan dan skima jawapan tidak akan lari dari justifikasi soalan yang telah ditetapkan. Bahkan soalan BA amat mengambil kira status calon yang rata-rata bukan orang Arab. Maka sudah tentulah banyak toleransi akan berlaku di sekitar penggubalan soalan mahupun skima pemarkahan jawapan pelajar itu sendiri.
CUMA SATU PERKARA YANG MEMBIMBANGKAN KEBANYAKAN GURU BA IALAH KELEWATAN PIHAK LEMBAGA PEPERIKSAAN MALAYSIA MENGADAKAN PENERANGAN DAN PENJELASAN TENTANG FORMAT BARU BA PMR. KESAN KELEWATAN TERSEBUT MEMBERI IMPAK YANG BESAR KEPADA KEMEROSOTAN KEPUTUSAN BA PMR NANTI.IMPAKNYA JUGA RAMAI PELAJAR YANG TAKUT UNTUK MENDAFTAR SUBJEK BA DALAM PEP. PMR...TAKUT GAGAL...
Saya nasihatkan walau apapun yang berlaku, jangan bimbang, pelajar yang hebat akan berkehendakkan soalan yang mencabar dan hebat...maka akan terserlahlah kehebatannya.
Sebagai guru, saya sentiasa bersedia untuk membimbing bakal calon BA PMR 2010 sehingga mereka berjaya dengan cemerlang...sejarah telah banyak membuktikannya...

No comments:

Related Posts with Thumbnails
Create your own Animation
widgeo.net
Blogger Website Design ustazhjnasir